در استفاده از AdWords هدف نشان دادن آگهی‌ها به مشتری‌هایی است که آنها را می‌فهمند. ما به تازگی ارتباط با مشتریان فارسی‌ زبان را به قابلیت مخاطب زبانیِ AdWords اضافه کرده‌ایم. در این پست، به چگونگی مخاطب قرار دادن کاربران فارسی‌ زبان از طریق آگهی‌های فارسی می‌پردازیم تا شما از دسترسی به مخاطبین صحیح اطمینان حاصل کنید.  

قابلیت مخاطب زبانی AdWords ‏(Language Targeting)
با قابلیت مخاطب زبانی، آگهی‌های شما می‌توانند به مشتریانی نشان داده شوند که از محصولات Google و سایر وب‌سایت‌ها در زبان‌های مورد مخاطب کمپین شما استفاده می‌کنند. این ویژگی به شما اطمینان می‌دهد که آگهی‌های شما در وب‌سایت‌هایی نشان داده خواهند شد که به زبان مشتریان مخاطب شما هستند. «فارسی» از این پس در بخش «زبان‌ها» (Languages) در کمپین شما در دسترس است. 

چگونه می‌توان زبان خاصی را در AdWords مخاطب قرار داد
 قابلیت مخاطب زبانی به شما امکان می‌دهد که زبان وب‌سایت‌هایی را که مایلید آگهی‌هایتان در آنها به نمایش درآیند، انتخاب کنید. ما آگهی‌های شما را به مشتریانی نشان خواهیم داد که از محصولات Google (مانند Search و یا Gmail) استفاده می‌کنند و یا در شبکهٔ Google Display ‏(Google Display Network یا GDN، مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها که در شراکت با Google آگهی‌های AdWords را نشان می‌دهند) از وب‌سایت‌ها در یک زبان خاص بازدید می‌کنند. به خاطر داشته باشید که آگهی‌های شما باید به زبانی نوشته شده باشند که مخاطب شما هستند (در این مورد فارسی)، چرا که AdWords آگهی‌ها و یا کلمات کلیدی را ترجمه نمی‌کند. 

مثال
فرض کنیم که شما در اینترنت چای ‌می‌فروشید و مایلید مشتریان فارسی‌زبان را مخاطب قرار دهید. شما یک کمپین AdWords با آگهی‌ها و کلمات کلیدی فارسی برای این زبان ایجاد می‌کنید. اگر زبان انتخاب‌شده در واسط کاربریِ Google مشتری‌های شما فارسی باشد،‌ وقتی این مشتریان فارسی‌زبان کلمات کلیدی شما را جستجو می‌کنند، آگهی‌های چای شما به آنها نشان داده خواهد شد.

هرچند که قابلیت مخاطب زبانی با‌ آگهی‌هایی که بر روی GDN به نمایش در‌می‌آیند سازگار است، ولی هنوز امکان نمایش آگهی‌های کمپین‌ها با مخاطب فارسی در وب‌سایت‌هایی با محتوای فارسی وجود ندارد. همچنین اگر زبان فارسی تنها مخاطب آگهی‌های شما باشد، آگهی‌های شما را تنها به افرادی که خارج از ایران هستند نشان خواهیم داد (براساس مکانی که از روی نشانی آی‌پی آنها تشخیص داده‌ایم). اگر مخاطب آگهی‌های شما فارسی و سایر زبان‌ها باشد و ایران را در فهرست مکان‌های مخاطب انتخاب کرده باشید، ممکن است آگهی‌های شما را به افراد درون ایران هم نشان دهیم.

چگونه زبان‌ها را تشخیص می‌دهیم
هر دامنهٔ Google دارای یک زبان پیش‌فرض است. به طور مثال پیش‌فرض Google.com زبان انگلیسی است، پیش‌فرض Google.fr فرانسوی، پیش‌فرض Google.cn چینی و به همین ترتیب. می‌توان زبان پیش‌فرض را از طریق پیوند تنظیمات (Preferences) در صفحهٔ اصلی Google تغییر داد. به عنوان مثال یک کاربر فارسی‌زبان که در آمریکا زندگی می‌کند، ممکن است بخواهد در دامنهٔ Google در آمریکا یعنی Google.com جستجو کند، ولی زبان پیش‌فرض خود را به فارسی تغییر دهد. در این صورت، ممکن است آگهی‌های مخاطب فارسی را به جای انگلیسی ببیند. راه‌های دیگری هم برای تشخیص زبان‌ها وجود دارد که در این پست به آنها نمی‌پردازیم.

تنظیم قابلیت مخاطب زبانی
۱. به حساب AdWords خود وارد شوید: http://adwords.google.com.
۲. بر روی نوار کمپین‌ها (Campaigns) کلیک کنید.
۳. بر روی نام کمپینی که مایلید ویرایش کنید کلیک نمائید تا تنظیمات کمپین خود را باز کنید. 
۴. بر روی نوار تنظیمات (Settings) کلیک کنید.
۵. در بخش زبان‌ها (Languages) بر روی ویرایش (Edit)‌ کلیک کنید.


۶. زبان(های) مورد نظر خود را انتخاب کنید.


۷. بر روی ذخیره (Save) کلیک کنید.

از ایجاد کمپین برای فارسی‌زبانان لذت ببرید!‌
نوشته تیم زبان فارسی
(Persian Initiative Team)